Otthon

Készülj okosan a karácsonyra!

Bármennyire is hihetetlen, de elkezdődött a karácsonyi bevásárlási láz. Ahhoz, hogy idén is - fogyasztóvédelmi szempontból - biztonságos legyen a karácsony, érdemes néhány tudnivalót fejben tartani.

Egyre hamarabb indul a karácsonyi szezon a kereskedelemben. Már látni csokoládé mikulásokat a boltokban és a reklámok java része is karácsonyi bevásárlásra ösztönöz. Érdemes is időben elkezdeni az ajándékok beszerzését, hogy elkerüljük a tömeges tolongásokat a boltokban. Az is jellemző, hogy egyre többen interneten szerzik be az ajándékokat. Érdemes ezért jónéhány információt és szabályt tudni ahhoz, hogy később ne érjen csalódás minket.

Már elkezdődött a karácsonyi bevásárlás. Fotó: shutterstock/Prostock-studio

Az egyik legfontosabb az, hogy tisztában legyünk azzal, hogy kitől vásárolunk. A hangzatos webáruháznév mögött mindig kell lennie egy konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal – figyelmeztetett a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Ezt mindenképpen meg kell nézni, ha az interneten vásárolunk egy webáruházból. Ha ezeket az adatokat nem leljük, akkor a FEOSZ azt javasolja, hogy ne vásároljunk onnan.

Annak is érdemes után nézni, hogy a weboldalt külföldi székhelyű cég üzemelteti-e. Ebben az esetben ugyanis hosszabb lehet a szállítási idő. Ráadásul, ha nem tetszik a termék vagy éppen nem azt kaptuk, amit megrendeltünk, akkor ha élünk az indokolás nélküli elállási jogával, nagyon magasra kúszhat a szállítási költség. Fontos azt is megnézni, hogy hány napos szállítási határidővel dolgoznak, előfordulhat az is, hogy nincs kiírva a vállalt határidő. Ez esetben nagyon pórul járhatunk, mert előfordul, hogy még az ünnepekig sem érkezik meg a megrendelt termék és hiába reklamálunk.

Fotó: iStock.com/marchmeena29

Fontos tudni, hogy internetes vásárlás esetén speciális jogok illetnek meg minket. Ha meggondoltuk magunkat vagy nem tetszik a termék, akkor a kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Még akkor is megtehetjük mindezt, ha a termék hibátlan. Az elállást írásban, igazolható módon szükséges megtenni, illetve saját költségükön kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatni. Ilyen esetben a vételárat és a postaköltséget is ki kell fizetnie a kereskedőnek.

Ha boltban vásárolunk, akkor mindezen jogok nem illetnek meg minket. Érdemes azonban megkérdezni az eladót, hogy az adott üzlet esetleg hajlandó-e kicserélni a terméket, ha vissza visszük, mert nem lett jó vagy mégsem tetszik. A kialkudott kedvezményt pedig érdemes leíratni a kapott számlára, hogy tudjunk rá hivatkozni – javasolja a FEOSZ.
Ugyanakkor hiba esetén ugyanazok a szavatossági jogok mind internetes, mind bolti vásárlás esetén. Vagyis kérhetjük a termék kijavítását vagy kicserélését, ha ez nem lehetséges, akkor pedig vételár-leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak.

Vannak termékek, amelyekre kötelező jótállást adni, amelyek a rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikkek. Ezeket hibásodás esetén az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha ez nem lehetséges, akkor a kereskedő vagy a szervíz saját költségén köteles kis- és beszerelni valamint el és visszaszállítani. Kötelező továbbá jótállás adni a 10 ezer forint vagy annál többe kerülő műszaki cikkekre, háztartási gépekre, televíziókra, bútorokra, okostelefonokra.