Otthon

Sokat használjuk, de nem vagyunk függők

Az elmúlt években sokat változtak a közösségi média felhasználói szokások, egyre többet használjuk, legyünk bárhol a világban.

Sok időt töltünk a közösségi médiával, de nem tartjuk magunkat függőnek – derült ki a Nagy Közösségi Média Kutatásból. A Facebook hanyatlik a fiatalabbak körében, de helyette jönnek fel az újabb közösségi média platformok. Például a 14-19-es korosztály legkedveltebb platformja a YouTube, ezt követi az Instagram és a Facebook. A 20-40 éveseknél, valamint a 41 év felettiek leginkább Facebook felhasználónak vallják magukat.

Egyre több időt töltünk a közösségi oldalakon. Fotó: shutterstock/PK Studio

-Ha a 14 év alattiakat is megkérdeztük volna, a TikTok lényegesen előrébb állna – véli Karvalics Attila, a felmérést végző ArvaliCom ügyvezetője, akinek becslése szerint már több mint 800 ezer fiatal használja hazánkban a platformot. Ezt bizonyítja az első hazai TikTok fesztivál és díjátadó, a teltházas TikTOP Fest & Awards sikere az Akváriumban szeptember végén.

Az idei eredményeket összevetve a korábbi kutatással, az derül ki, hogy 2015-ben a válaszadók 75 százaléka egynél több órát eltöltött a Facebookon, de ma már ez a szám masszívan meghaladja a három órát. Akik ezt teszik, azok többsége 41 évnél idősebb és kifejezetten fészbukozni ülnek le a gép elé. Ugyanakkor mára a fiatalabbak is ennyit töltenek el a közösségi oldalakon.

Mindezek ellenére a felhasználók nem gondolják magukat függőnek. Két évvel ezelőtt a 14-23 éves korosztály több mint fele úgy érezte, hogy csak kiegészítő szerepe van az életében a közösségi médiának. Csak a megkérdezettek két százaléka érezte magát függőnek. Ugyanakkor idén már a tesztben részt vevők 33 százaléka küzdene pár hét után már elvonási tünetekkel, míg 13 százalékuk gondolja azt, hogy nem tudna egyáltalán létezni a közösségi oldal nélkül.
Az idei kutatás azt mutatja, hogy a 14-23 éves korosztály leginkább csetelésre, kedvenc oldalaik követésére és saját tartalom feltöltésére használja a platformot. A középkorosztály, vagyis a 24-40 évesek szakmai és egyéb híreket olvasnak, és csetelnek a Facebookon. A 41 év felettiek korosztálya itt tájékozódik a napi és a szakmai hírekről is.
A megkérdezettek 96 százaléka azt válaszolta, hogy nem akadt még gondja abból, hogy a munkahelyén Facebookozott.

Ám intim szféránkba is befurakodott a közösségi média, mi több akár a párkapcsolatra is negatív hatással lehet. Míg 2015-ben a válaszadók úgy nyilatkoztak, hogy soha nem mulasztottak el légyottot a közösségi oldal nézegetése miatt, addig 2019-ben már a válaszadók 31 százaléka válaszolta azt, hogy időnként vagy mindig a Facebook győz.
Már az ismerkedésben is szerepet kapott az Facebook, ugyanis a megkérdezettek 15 százaléka vallotta azt, hogy ugyan ismerkedett már, de sose lett belőle semmi, 10 százaléknak pedig csak rövid távú kapcsolatai voltak a Facebookos ismerkedés által.

Ugyanakkor egyre jobban utáljuk a hirdetéseket. Míg 2015-ben csak 48 százalék, most már a válaszadók 65 százaléka véli úgy, hogy zavaróan sok hirdetés van a közösségi médiában. A felmérés során a biztonságra is rákérdeztek. Ebből kiderült, hogy amár többpontos biztonsági rendszer sem tudja megakadályozni teljes mértékben a hackereket. A válaszadók 13 százaléka már áldozatául esett a hackereknek.