Otthon

Górcső alatt a januári akciók

Az elmúlt évben sem tétlenkednek a fogyasztóvédők. Folyamatosan vizsgálták az üzletek meghirdetett akcióit, ahogy idén is teszik. Már el is kezdték az ellenőrzéseket.

Tavaly a szakemberek a vizsgált termékek kevesebb mint négy százalékánál találtak kifogásolnivalót. Pontosabban 560 ezer vizsgált termék közül mintegy 19 ezernél merült fel probléma. Összesen négyezer üzletben jártak az ellenőrök.

Fotó: shutterstock/Trong Nguyen

Idén is már elkezdték az ellenőrzéseket, miután a karácsonyi roham és az ünnepek után ismét elkezdődtek az év eleji akciók. A boltok és a webáruházak sokféle akciót hirdetnek meg, jelentős árkedvezményeket kínálnak vásárlóiknak. Az ellenőrök azt figyelik, hogy a leértékelés valódi legyen, valamint az akciós ajánlatok valóságtartalmát, az akciós eladási ár, akciós egységár feltüntetését is vizsgálják. A januári leértékelések ellenőrzése során bekérik a kedvezménnyel kínált termék korábbi árait, így győződnek meg arról, hogy valóban csökkent-e az ár, vagy a kereskedő megtévesztő módon a korábbi teljes eladási árat hirdeti akciósként.

Amennyiben megtévesztésre bukkannak, azonnal eljárást indítanak.

Az év eleji leértékeléseknél fontos tudni, hogy a akció mértékén, összegén és egységárán túl a teljes fizetendő árat is fel kell tüntetni a termék címkéjén. Vagyis látnunk kell a vásárlásnál azt, hogy eredetileg mennyibe is került a kiszemelt áru. Az egységárat az egy csomagban elhelyezett több darab, azonos termékkategóriába tartozó termék esetén kell jelezni akkor is, ha azok különböző színűek vagy mintájúak.

Érdemes odafigyelni ezekre az összegekre, mert így azonnal kiderülhet a vásárlás előtt, hogy a meghirdetett leértékelés valós mértékű-e.

Fontos tudni, hogy abban az esetben, ha tévesen írták ki egy leértékelt termék árát, akkor a törvény szerint az alacsonyabbikon köteles számolni a pénztáros a fizetésnél.

Előfordul az is a nagy akciók során, hogy a kedvezményes árat csak törzsvásárlói- vagy hűségkártya birtokában kaphatja meg a vásárló. Erről az üzletnek előzetesen tájékoztatnia kell a vásárlókat.
Mindezen szabályok az internetes vásárlásra is vonatkoznak – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az MTI-vel. A fogyasztóvédelmi hatóság és az ITM IT laboratóriuma rendszeresen ellenőrzi a hagyományos és online kereskedők árazási gyakorlatát.

Az előírásokat az eladóknak a hirdetéseikben, prospektusaikban és egyéb reklámanyagaikban is be kell tartaniuk. Amennyiben megtévesztő árfeltüntetéssel találkozunk, a kormányhivatalnál kezdeményezhetünk fogyasztóvédelmi hatósági eljárást.