Otthon

Itt az ideje a gumicserének

Március vége felé már itt az ideje, hogy az autósok, lecseréljék a téli gumikat nyárira. Számtalan fajtából és márkából lehet manapság választani, de melyik az ideális?

Az évszaknak megfelelő, jó állapotú gumiabroncs életet menthet, ez nem is kérdés. Úgy vannak kialakítva ugyanis az abroncsok, hogy az évszak sajátosságait figyelembe vették. Éppen ezért nem ideális nyáron téli gumival és fordítva közlekedni. Ugyanis például a téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, mert zajos. Mindezen túl nehezebben irányítható és a fékezésnél is rosszabb a hatásfoka – hívta fel a figyelmet az MTI-n keresztül a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

Fotó: shutterstock/George Rudy

Ugyanakkor nem egyszerű feladat kiválasztani a széles kínálatból, hogy melyik a megfelelő abroncs az autónk számára. Egy biztos, hogy használt gumit nem szabad vásárolni. Még akkor sem, ha jó állapotúnak tűnnek – hívta fel a figyelmet a szövetség. Az ilyen abroncsoknak ugyanis olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek. Ugyanígy nem javasolja bizonytalan, kétes eredetű termékek beszerzését sem.

Vásárláskor, vegyük figyelembe az autó típusát, az autógyártó cég méretre vonatkozó ajánlását, a közlekedési szokásainkat és azt, hogy milyen körülmények között, mennyit autózunk a nyári időszakban.
Téli és nyári gumikból egyaránt négy egyforma nagyságú, márkájú és mintázatú lehet egy autón.

Amennyiben az egyik gumi megsérült, úgy párban kell kicserélni. Ebben az esetben az újabb abroncsokat a hátsó kerekekre kell felszerelni. De a legjobb, ha egyszerre mind a négy gumit kicseréltetjük. Tilos a nyárit a téli abronccsal kombinálni az autón.
Amennyiben bizonytalanok vagyunk, kérjük ki a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét.
Ahhoz, hogy mind a négy kerék egyszerre legyen csereérett 7-10 ezer kilométerenként érdemes új pozíciót választani az egyes abroncsoknak – erre kiváló alkalom a szezonális csere.

Érdemes tudni, hogy a szabályok szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. A szakértők azonban azt javasolják, hogy téli abroncs esetében a minimum 3 milliméter, nyárinál pedig a 4 milliméter.

A felszerelésnél – ha ezt nem tennék meg – mindenképpen nézessük át az abroncsokat. Javasolt is erre hivatott műhelyben kicseréltetni a kerekeket, mert ott alaposan átnézik és szükség esetén korrigálják az apróbb hibákat, mint például a centrírozás.

Érdemes minden szetthez külön felnit vásárolni, mert így meghosszabbíthatjuk az abroncsok életét, mert nem kell félévente le- és felszerelni azokat.

Mindezek után már csak az marad hátra, hogy az abroncsok nyomását legalább 2-3 hetente, elinduláskor, – amikor még hidegek- ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.