×

Siker

Hogyan zajlik egy színházi casting és hogyan tudunk felkészülni rá lelkileg?

A színház világa igen csábító, hiszen egy igazán jó darab megnézése rengeteget adhat nekünk. Ám nem is gondolunk bele, hogy a karaktereket játszó színészeknek milyen megpróbáltatásokon kell keresztül mennie egy-egy szerep kedvéért, aminek a legelső lépcsője maga a casting, vagyis a meghallgatás. De mi is történik ilyenkor és hogyan győzzük le a lámpalázunkat?

Behívtak!

Egy meghallgatást általában meghirdetnek, vagy nyilvánosan, amire mindenki elmehet, vagy pedig szakmán belül. Erre a legtöbb esetben e-mailben kell jelentkezni, szakmai önéletrajz, a megpályázott szerep megjelölésével, és esetenként hang- vagy videoanyag küldésével. Itt már elkezdődik a „nulladik rosta”, ugyanis magára a meghallgatásra is szortírozzák az embereket, így időt spórolnak egyrészt saját maguknak is a színházcsinálók – így nem kell mindenkit megnézniük, akiket eleve nem tartanak alkalmasnak a szerepekre –, és azoktól sem veszik el az időt, akik potyára mennének el a castingra, mert nincsenek meg azok az adottságaik (hangi, színészi, külső), amik alapvetőek lennének a szerephez. Ennél a pontnál nyilván az is számít, hogy ki hogyan néz ki, mennyire illik az ő általa megjelölt szerephez az a külső, amivel rendelkezik. Gondolhatnánk, hogy ez olyan, mint egy húspiac, ám a színház, a film és a tévé világában igenis sokat számít, hogy hogyan is nézünk ki, hiszen ez is egy eszköz, a színész a külsejével is dolgozik.

Fotó: iStock.com/seandeburca

Fotó: iStock.com/seandeburca

Felkészülés

Ha megkapjuk a visszajelzést, hogy elmehetünk a meghallgatásra, akkor általában küldenek egy listát, hogy mivel is készüljünk. Ez lehet a készülő darabból különböző dalok, monológok listája, amihez kapunk kottát, sőt még zenei alapot is, de lehet, hogy magunktól kell vinni meghatározott számú anyagot, legyen az ének vagy próza. Ezeket minden esetben pontosan, precízen érdemes megtanulni, hiszen számolnunk kell vele, hogy a meghallgatáson, élesben a lámpaláz hatására rosszabbul is teljesíthetünk, az pedig nem fér bele, hogy hibázzunk. Az anyagok megtanulására általában nem adnak sok időt, az már egy igen pozitív helyzet, hogy ha a casting előtt egy héttel megkapjuk az anyagokat, amikből fel kell készülnünk, de ez a legtöbb esetben inkább csak pár nap.

Fotó: iStock.com/fizkes

Fotó: iStock.com/fizkes

A meghallgatás

Megérkezünk a meghallgatásra, ahol sokan mások is ott vannak. Mindenki izgul, valószínűleg, ha a szakmában mozgunk, néhány ismerős arccal is találkozunk, akiknek egyezményesen sok sikert kívánunk. A várakozás valószínűleg a casting legrosszabb része. Van, hogy halljuk az előttünk lévő emberek produkcióit, van, hogy nem, de az mindenképpen egyénfüggő, hogy kinek mi a nyugtatóbb ilyenkor. Mindenkinek vannak rituáléi és módszerei arra, hogy ilyenkor megnyugtassa magát. És miért fontos a nyugalom ebben az abszolút nem nyugodt helyzetben? Mert sajnos nincs több lehetőség. Az a pár perc, amit bent töltünk, mindent meghatároz. A rendezőt nem fogja érdekelni, hogy izgulunk, és otthon még sokkal jobban ment a dal. Nem fogja érdekelni, hogy elrontottuk, és ha újrakezdhetnénk, akkor másodjára már sokkal jobban menne. Az érdekli, hogy ebben a helyzetben mit tudunk kihozni magunkból nyomás alatt. Ha énekelnünk is kell a castingon, akkor érdemes jó sok vizet innunk, hogy ne legyünk kiszáradva, együnk mézet, és a nyugalmunk érdekében érdemes citromfűteát innunk, amely nemcsak a torkunknak, de az idegrendszerünknek is jót tesz. A casting előtti nap ne menjünk szórakozni, ne maradjunk fent sokáig, aludjuk ki magunkat, és érkezzünk a castingra kipihenten és természetesen időben! A színpadon próbáljuk megmutatni maximálisan a tudásunkat, legyünk határozottak és kedvesek. A kritikát viseljük el, és semmiképpen ne vitázzunk a castingot tartó „zsűrivel”!