Siker

Mit nevezünk tehetségnek és mi maga a tehetség?

A tehetséget nehéz megfogni, körülírni vagy meghatározni, hiszen ez valami olyasmi, amiről azt gondoljuk, hogy vagy van, vagy nincs. Sok-sok évvel ezelőtt azonban sok kísérletet tettek arra, hogy meghatározzák, mi is pontosan a tehetség fogalma. És hogy kinek van igaza? Döntsünk belátásunk szerint!

Révész Géza szerint a talentum legfontosabb tulajdonsága a produktivitás, éppen ezért tehetségről mint olyan gyerekek esetében még nem is érdemes beszélnünk, így a pontosabb megfogalmazás a „tehetségre irányuló hajlam”. Ez alól csupán a zenei tehetség képez kivételt.

Fotó: iStock.com/VYCHEGZHANINA

Fotó: iStock.com/VYCHEGZHANINA

Az egyik legismertebb meghatározás a tehetséggel kapcsolatban még 1972-ből származik, és Marland nevéhez köthető. Az USA-ban ez volt az első, tehetségre vonatkozó definíció, amit hivatalosan is elfogadtak, és amelynek hatására az összes államban tehetséggondozó programokat indítottak. Maga a definíció a következőképpen hangzik:

„Tehetséges gyerekeknek számítanak azok, akikről szakemberek valamilyen kimagasló adottságot, tényleges vagy potenciális képességeket állapítanak meg, amely révén rendkívüli teljesítmények megvalósítására alkalmasak egy vagy több itt felsorolt területen:

  • általános intellektuális képesség;
  • specifikus iskolai tanulási képesség;
  • kreatív gondolkodás;
  • vezetői adottságok;
  • művészi adottságok;
  • pszichomotoros képességek.”

Feldhusen 1985-ben így vélekedett erről:

Gyermek– és serdülőkorban a tehetség olyan pszichológiai és testi adottságokat (prediszpozíciókat) jelent, amelyek lehetővé teszik a tanulóévekben a kiemelkedő ismeretelsajátítást és teljesítményt, felnőttkorban pedig a magas szintű teljesítményt, alkotást.”