Siker

Tippek, hogy megtartsd a távolságot munka és a magánélet között

Legtöbbünk időnk legnagyobb részét a munkahelyen töltjük, ahová alapvetően azért járunk be, hogy dolgozzunk, elvégezzük a feladatokat. Fontos, hogy jól érezzük magunkat, de nem mindegy, hogy miket.

Lássuk be, bármennyire is tűnik úgy, hogy lazán elvagyunk a munkahelyen, a fő szempont, amit mindenki szeretne az az, hogy elvégezzük a munkánkat, a magánéletet pedig megtartsuk magunknak. És ez nem csak az idősebb kollégákra jellemző, az X-től, egészen a Z generációig megtalálható a jelenség. Akár főnök vagy, akár alkalmazott, mutatunk pár tippet, hogyan segítsd az egészséges határok megtartását magadnak és munkatársaidnak is.

Megszabni a határokat fontos és nehéz, mert azok a gesztusok, amelyek régen egyértelműen szakmaiatlannak tűntek, ma már többé-kevésbé elfogadottak. Ilyen az ölelés, a személyes részletek megosztása, sőt a káromkodás is. A vezető pedig tévesen gondolja azt, hogy ma már az alkalmazottai „egyszerűen csak tudják”, hogyan szokás viselkedni a munkahelyen. Épp ellenkezőleg, az állandóan, radikálisan változó munkahelyi trendek miatt egyre nehezebb navigálni a normák között.

A munkahelyi problémák megelőzhetők. Fotó: shutterstock/REDPIXEL.PL

Próbálj arra figyelni, hogy ne bánts meg senkit

Amikor arról beszélsz, hogyan érdemes működniük a munkában. Ha nem olyan egzakt dologról beszélgetsz a kollégáddal, mint a teljesítménye, könnyen ellenérzéseket okozhatsz benne, ezért fontos mindig segítő szándékkal és őszinte odafigyeléssel megbeszélni a kollégáddal, aki éppen túl sok információt osztott meg veled ebédszünetben.

Mindig a pillanatra figyelj

Az „akkor leszek boldog, ha majd …” a téli depresszióhoz biztos belépő. A majd-boldog-leszek-ha-megérkezik-a-bónusz, majd-jobb-lesz-ha-végre-2020-lesz típusú önsorsrontások helyett jobb, ha ara figyelsz, mit kell az adott pillanatban, adott napon elvégezned, hogy ne ússz el, ne utáld magad később.

Fotó:Pexels/CC0 License

Nem baj, ha nem vagy tökéletes 

Ha úgy érzed, nem megy valami, túl vagy terhelve, ne kezdj el kapkodni, helyette húzd be a kéziféket egy pillanatra, állj meg és próbáld meg külső szemlélőként megnézni a nagy egészet. Kérd ki akár valakinek a véleményét, ami jól is jöhet, segíthet abban, hogy összeszedettebben tudj haladni tovább.

Segíts!

Figyelj oda a kollégáidra és ha látod, hogy valakinek segítségre van szüksége, ajánld fel azt neki. A megfelelő konfliktuskezelés, asszertív kommunikáció és érzelmi intelligencia mind része egy egészséges munkahelynek, és ez nem megy mindenkinek helyből. Főleg akkor, ha vezető vagy a cégnél, ez nagyon fontos a csapat szempontjából.

Csak pontosan

Ha valami bajod van valakivel, valamilyen problémád van, azt szedd össze magadban és ha megvan, próbáld meg ugyanilyen pontosan megfogalmazni a kollégándak is. Ha túl sokat beszél magáról és ez már zavar, akkor ezt mondd meg neki, próbáld meg nem megbántani, de ha azért legyél elég konkrét.