×

Stílus

Félpercenként eladnak egyet ebből a parfümből

A szépségipar felkentjei szerint van egy rítus, amelyen minden nőnek át kell esnie: ez az első üveg Chanel No. 5 birtokba vételi rítusa. Sokan vallják, hogy miután először szagolták az ikonikus parfümöt, elkezdtek másképp gondolkodni az illatszerek világáról, mert attól kezdve az számított Az Illatnak.

A Chanel No. 5-től már piacra dobásakor elaléltak a nők (és a férfiak). Az egész úgy kezdődött, hogy 1921-ben Gabrielle „Coco” Chanel  felkérte az „orrot”, a parfümvegyész Ernest Beaux-t, hogy álmodjon meg olyan illatot, amely „egy nő szaga, nem pedig egy virágágyásé”. Chanel, aki amúgy soha nem volt jóban a szabályokkal (ennek megfelelően ez alkalommal sem), olyan alternatívát akart kínálni a nőknek, amely túlmutat az akkori két bevett irányvonalon: a tisztességes nőknek szánt kompozíciókon és a kurtizánok nehéz illatán.

Coco összetett illatot akart piacra dobni, és Beaux – minden jel szerint – meg is birkózott a feladattal. Az orosz vegyész egy 80(!) illatból álló kompozíciót hozott létre, és a történelem során ennek először volt része több aldehid – azaz ember alkotta illat.

Fotó: Shutterstock

Az „elixír” lassan a világ legkeresettebb, mára pedig legkeresettebb ÉS legikonikusabb illata lett. Manapság félpercenként talál gazdára egy-egy új üveg belőle az áruházakban, és úgy tűnik, hogy még a legnagyobb csillagok sem bírnak ellenállni neki.

Soha nem is tudtak.

A legendás parfüm leginkább legendás arca maga Marilyn Monroe volt, akiről tudjuk – hisz hangoztatta –, hogy az ágyban nem visel egyebet, mint Chanel No. 5-öt… De a parfüm híres rajongója Victoria Beckham, Eva Mendes, Nicole Kidman, Jessica Alba, Claudia Schiffer és Celine Dion is. A francia nők sem tudtak betelni vele, a gyönyörű Catherine Deneuve és Marion Cotillard is a márka arca.

A Chanel No. 5 a már említett aldehidek és természetes illatok – rózsa, ilang-ylang, jázmin, gyöngyvirág, írisz – rendkívül kifinomult keveréke, meleg, fás alapon, amit a szantálfa, a vanília, a borostyán és pacsuli kölcsönöz neki. Az illatkompozíció különlegessége, hogy minden nőn másképp „mutat”.

Fotó: Shutterstock

Az eredeti, 1921-es Coco-féle koncepciót a kor és az igények mára meghaladták: a Chanel No. 5 egyetlen illaton alapul, de valóságos parfümkollekció, hiszen létezik az eredeti Chanel No. 5 Parfum; a Chanel No. 5 Eau de Parfum, és 2016-ban a márka bemutatta a Chanel No. 5 L’Eau Eau de Toilette-t, később pedig a Chanel No. 5 Eau Première-t. De megalkották a híres illatot speciálisan haj- és testpermet formájában is, léteznek már krémek és fürdőkészítmények is.

Dacára azonban az illat fantasztikus népszerűségének, mégsem állítható, hogy mindenkihez illik! Mielőtt beruháznál egybe (az eredeti Eau de Parfum itthon 30 ezer forint körüli áron kapható), fuss egy kört az ismeretségi körödben, hogy van-e valakinek belőle, és ha van, előbb teszteld le! De ha szerencsés vagy, és jó helyen keresed, jó időben, akkor parfümériákban is tesztelheted. Ha pedig illik hozzád az illat, azonnal egy legenda részévé válsz.