Ridikül

Pályakezdő és tapasztalt divattervezők vállalkozásfejlesztését is segítik a Magyar Divat & Design Ügynökség mentorprogramjai

Lezárult az MDDÜ divatipari divíziójának második Magyar Mentorprogramja, amely 18 különböző témában, üzleti, stratégiai és kereskedelmi képzéssel támogatta öt tehetséges tervező vállalkozásának stabilitását.

A mentoráltak közül kettő továbbjutott a Nemzetközi Mentorprogramba is. A nyolchónapos képzésre való pályázat ismét elindult, emellett hamarosan megnyílik a pályakezdő divattervezőket kereső Young Talents Programra való jelentkezés is. A fiatal tehetségeket fejlesztő program öt márkát készített fel a piacra lépésre, melyek a Budapest Central European Fashion Week-en is bemutatkozhattak, közölük kettő pedig az International Young Designers Contest őszi versenyén képviseli majd hazánkat.

A Magyar Divat & Design Ügynökség a hazai divatiparban rejlő kreatív- és üzleti potenciált felismerve három éve indította el a Magyar Mentorprogramot, hogy hazai szakemberek bevonásával márkaépítéshez szükséges üzleti, stratégiai és marketing elméleti tudást adjon át. A program célja, hogy minél több stabil divatipari vállalkozását létrejöttét segítse elő. A mentorprogramba való bekerülés feltétele a nyílt szakmai pályázaton való sikeres részvétel.

A második Magyar Mentorprogram 2020 őszén indult el öt szakmai zsűri által kiválasztott márkával. A divatmárkák közül a kézműves technikával előállított darabokat készítő Borbala, a stílusjegyeket tudatosan vegyítő OST Konzept, a fenntartható jövőért limitált darabszámban fürdőruhákat gyártó PHILOMÉN, az egyedileg variálható táskákat készítő Vengru, valamint a merész színhasználatú ruhák tervezésével foglalkozó VIKTORIAVARGA BUDAPEST kapott lehetőséget, hogy részt vegyen a programban és tovább fejlessze vállalkozását.

A nyolc hónapos képzés során a mentoráltak 75 személyes konzultáción és 21 online workshopon vettek részt, ahol közel 180 órában, 18 különböző témában – többek között brandfejlesztés, trendkutatás, e-kereskedelem, fenntarthatóság és social media témákban – bővíthették ismereteiket. A program újításaként a tervezők gyárlátogatáson is részt vettek, illetve a járványhelyzet miatt sor került egy válságkezelés workshopra is. A mentorok továbbá eladási szempontok alapján is vizsgálták a márkák kollekcióját, hasznos tanácsokkal ellátva a programban résztvevőket. A tervezők tehetségét mutatja, hogy a tavaszi Budapest Central European Fashion Week-en mind az öt tervező lehetőséget kapott a kreációik bemutatására. A képzés végén a nemzetközi szakemberek döntése alapján két márka, a Borbala és a VIKTORIAVARGA BUDAPEST folytathatja az Ügynökség és a Camera Nazionale della Moda Italiana közös Nemzetközi mentorprogramját, amely során a mentoráltak a nemzetközi piacra lépéshez kapnak segítséget és többek között az értékesítési stratégiájuk kialakításához is tanácsokat. A Borbala márka alkotásai továbbá helyet kapnak a Romanian Design Week-en is.

„A hazai mentorprogram témaköreinek összeállítása során arra törekedtünk, hogy minden olyan területet érintsünk, amely ahhoz szükséges, hogy egy márka stabilan és sikeresen tudjon itthon működni. Emellett fontos célunk, hogy a megfelelő mentorálással üzletileg olyan szintre fejlesszük a magyar márkákat, hogy később a CNMI-vel közös mentorprogramba léphessenek és nemzetközi szinten is sikeressé váljanak, ezáltal tovább erősítsék Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott képet” – fogalmazott Bata-Jakab Zsófia, az Ügynökség vezérigazgatója.

A hamarosan induló harmadik Magyar Mentorprogram célja olyan tervezők megszólítása, akik meglévő márkáikat szeretnék fejleszteni, az Ügynökség azonban a fiatal tehetségek számára is intenzív fejlődési lehetőséget biztosít. Ezzel szemben a Young Talents Program olyan kezdő tervezőket szólít meg, akik törekednek a divatipar különböző területeinek részletesebb megismerésére, valamint tervezési, gyártási és üzleti dimenzióban egyaránt szeretnék fejleszteni képességeiket.

Az első Young Talents Program keretében öt márka – MILLAAS, Nalery, Noen Design, Schrodl Stefania és Zeraw – hét hónapos képzés során közel 80 órányi workshopon és one-to-one meetingen vett részt. A kurzus a résztvevők számára koordinált szakmai támogatást, utógondozást, kapcsolatépítési lehetőséget, valamint olyan tapasztalatok szerzését jelenti, amelyeket mind hazai és mind nemzetközi szinten kamatoztatni tudnak. Az International Young Designers Contest 2021-es őszi versenyén pedig a programból kiválasztott két márka – Nalery és Noen Design – képviseli majd hazánkat. Az első képzés lezárásával, júniusban megnyílik a jelentkezés a második Young Talents Programra.

Fotó: HFDA

A Magyar Mentorprogram és a Young Talents Program részletei

A feltörekvő márkák 2021.07.09.-ig jelentkezhetnek a harmadik Magyar Mentorprogramra. A pályázati feltételek között szerepel a márka koncepció leírás, a korábbi kollekciók és a tervezői portfólió bemutatása, valamint a márka minimum 2 évre vonatkozó üzleti tervének vázlata. A pályázati kiírás pontos részletei az alábbi linken érhetők el.
A pályakezdő tervezők 2021.06.21.-2021.07.21. között jelentkezhetnek a második Young Talents Programra. A pályázatban többek között a kollekciót vagy a diplomamunkát, illetve a tervezői portfóliót kell bemutatni. A pályázati kiírás pontos részletei az alábbi linken érhetők el.

A Magyar Divat & Design Ügynökségről

A Magyar Divat & Design Ügynökség a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divatipar és designipar. Az ügynökség célja a hazai divat- és designipar nemzetközi ismertségének és elismertségének növelése, ezen keresztül pedig az országimázs erősítése. Emellett legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése, a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Integratív szervezetként kiemelt célja a divat- és designiparágban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai koordináció megvalósítása, ami elengedhetetlen a hosszú távú sikerhez.