×

Te + Én

Depressziós a párom, én is pánikba estem!

A depresszió nemcsak az attól szenvedő életét keseríti meg, de azokét is, akik őt körülveszik. Családja, barátai sok esetben tehetetlenül nézik, amint felemészti a betegség szerettüket, és fogalmuk sincs, hogy tudnának segíteni rajta.

Egy korábbi jelentés szerint az Európai Unió felnőtt lakosságának 6,8%-a tapasztal depressziós tüneteket magán. Magyarországon ez az arány 10,5% – a legmagasabb a kontinensen. Ez már pont elég érv amellett, hogy foglalkozzunk a betegséggel. Ne csak azokkal, akik közvetlenül, hanem azokkal is, akik közvetetten szenvednek tőle: barátok, házastársak, gyermekek.

Mi a depresszió?

Ahhoz, hogy jobban megértsük, min megy keresztül depressziós családtagunk, először magát a betegséget kell közelebbről megismernünk. Bár sokan ezt hiszik, sajnos a depresszió nem múló rosszkedv, amit pár vidám összejövetellel vagy egy új hobbival el lehetne felejteni.

A depressziónak különböző fajtái vannak. Általában hosszabb-rövidebb normális időszak után egy hullámvölgy következik, ami napokig vagy hetekig tartó rosszabb állapotot jelent. Ezek váltakozhatnak, de a normális időszak általában egyre rövidebb lesz, míg a depresszió válik uralkodóvá.

Ennek fő tünetei a szomorúság, indokolatlan bűntudat érzése. Fáradtság, idegesség is jellemző lehet, ahogy a figyelem-, étvágy- és alvászavar. A depressziós magányosnak érezheti magát, elveszíti motivációját, érdeklődését más emberek és tevékenységek iránt.

Tévedés, hogy a sok sírás már komoly depressziót jelent, sőt: a súlyos állapotnak jele lehet a kiüresedett érzelmi világ is. A depressziót kiválthatja trauma, elhúzódó gyász is, de gyakoribb, hogy nincs különösebb oka, és ettől még fájdalmasabbá válik az egész.

Együtt mindent megoldunk (Fotó: illusztráció unsplah.com)

Szedd már össze magad?

Fontos megértenünk, hogy a depressziós nem „direkt” szomorú. Nem arról van szó, hogy gyenge vagy lusta lenne, amiért hagyja, hogy eluralkodjon rajta ez az állapot. Lehet, hogy egy darabig tud ellene küzdeni, de egy idő után elfogy az ereje. Ez olyan, mintha arra kérnénk, győzze már le a tüdőgyulladását, vagy fusson gyorsabban törött lábbal.

Sokan mások problémáinak hallatán azonnal arra törekszenek, hogy jó tanácsokat adjanak, esetleg saját példákat kezdenek felemlegetni és azt, ők hogyan oldották meg az adott helyzetet. Ez sajnos a depressziósok esetében nem működik. Van viszont pár dolog, amit megtehetünk szerettünkért!

A megfelelő segítség

Egy jó dolog mégis van abban, hogy a depresszió korunk népbetegségének mondható. A kutatók, pszichiáterek rengeteget dolgoznak azon, hogy minél több beteget meggyógyítsanak, és ma már szép sikereket lehet elérni gyógyszeres úton (hangulatjavítókkal, – stabilizálókkal), valamint alternatív módokon, pszichoterápiával és más módszerekkel.

Ezért fontos, hogy szerettünk időben megkapja a megfelelő segítséget, ugyanis a depresszió idővel súlyosbodik: minél előbb megfogjuk, annál nagyobb esély van a gyógyulásra.

Sokszor azonban a betegek maguk sem veszik elég komolyan az állapotukat. Konkrét tanácsok helyett érdemes jelezni számára, hogy mi ott vagyunk, vele vagyunk és igyekszünk megérteni, min megy keresztül. Fejezzük ki, hogy a legjobbat akarjuk neki, és egyébként magunknak is, hiszen fáj azt látni, hogy valaki, akit szeretünk, szenved, és mi tehetetlenek vagyunk.

Meséljük el neki, milyen tüneteket tapasztalunk rajta, és ez miért aggaszt minket. Nagy ellenségük a motiválatlanság, a tehetetlenség, ezért segíthetünk nekik megfelelő szakembert találni, majd időpontot egyeztetni velük.

Amennyiben a párunkról van szó, az is nagy segítség lehet – számára és az orvos számára is –, ha első alkalommal mi is elmegyünk, hogy beszámoljunk, hogy működnek a mindennapok és miből látjuk a problémát.

Azok a fránya mindennapok

Az életünk mindennapokból áll, és semmilyen kezelés nem varázsol új embert a párunkból két nap alatt. A mindennapokban törekedjünk arra, hogy együttérzően és szelíden, de egyengessük párunk útját: az egészséges étkezés, a friss levegő, a kíméletes mozgás és a kisebb célok mind segítenek összetartani őt.

Segítsük abban is, hogy az előírt kezelést betartsa, és dicsérjük is azért, hogy ezt megteszi. A mindennapi rutin, a szokások mind sokat jelentenek egy depressziós ember számára abban, hogy úgy érezze, ő irányítja az életét, nem pedig a betegsége.